NASES
Integračný proces

Integračný proces

Úspešná integrácia je podmienená Dohodou o integračnom zámere a doložením UAT protokolu o vykonaní testov, ktorý oprávňuje subjekt na vstup do produkčného prostredia ÚPVS. ÚPVS má dve prostredia Testovacie (FIX) a Produkčné (PROD). Aby boli prostredia prístupné je potrebné nastaviť infraštruktúrne prepojenie. Integračné manuály popisujúce poskytované služby sa nachádzajú na partner framework portáli. K testovaniu je potrebné použiť testovacie identity. Pri využívaní služieb ÚPVS je potrebné mať zaregistrovaný adekvátny Technický účet prípadne Poskytovateľa služieb. Integráciu je potrebné popísať v Dohode o integračnom zámere a testy preukázať v UAT protokole o vykonaní testov.

Ako postupovať pri integrácii na ÚPVS

1

Skratka sa používa ako identifikátor projektu počas celej komunikácie - pri poskytovaní konzultácii, riešení incidentov, nastavovaní infraštruktúrneho prepojenia a iných požiadaviek. 

Umožňuje obom stranám udržiavať komunikačné vlákno a rýchlejšiu identifikáciu všetkých artefaktov potrebných pre riešenie požiadaviek.

 

2

K začatiu integračného procesu na ÚPVS je potrebné dôkladné preštudovanie základných dokumentov a integračných manuálov. Tie sú dostupné na Partner Framework Portáli (ďalej len „PFP“).

PFP je určený výhradne pre registrovaných užívateľov s cieľom vysvetliť princípy integrácie a poskytnúť podrobné informácie o implementácii a testovaní funkčnosti ÚPVS. Prístup k PFP by mali mať všetky inštitúcie a subjekty, ktoré majú záujem o integráciu alebo poskytovanie svojich služieb prostredníctvom Ústredného portálu vlády (ÚPVS).

V prípade záujmu o registráciu do PFP je potrebné zaslať žiadosť o vytvorenie prístupu:

Adresát: integracie@nases.gov.sk

Predmet: [PROJEKT] - FIX - PFP - Žiadosť - Registrácia do PFP

Dobrý deň,

žiadam o vytvorenie konta na PFP portál.

Username: [meno_priezvisko]

Mail: [email]

Ďakujem.

Upozornenie: Záujemca o registráciu do Partner framework portálu berie na vedomie, že zverejnená funkcionalita nie je konečná - podlieha prípadným zmenám. Prevádzkovateľ si vyhradzuje právo na zmenu sprístupnenej dokumentácie a funkcionality.

Po registrácii budú zaslané prihlasovacie údaje do Partner Framework portálu na mail uvedený vo formulári. Partner Framework Portál nájdete na adrese https://kp.gov.sk/pf

 

3
  • na jeden projekt je možné evidovať len jednu infraštruktúrnu maticu,
  • cez Govnet môžu komunikovať len OVM.

Adresát: integracie@nases.gov.sk

Predmet: [PROJEKT] - FIX - INFRA - Žiadosť - Pridelenie adresného rozsahu

Dobrý deň,

žiadam pre [PROJEKT] o pridelenie adresného rozsahu pre tunel do FIX prostredia a zaslanie potrebného XLS pre špecifikáciu komunikácie. Komunikácia bude prebiehať cez [Govnet / Internet]. 

Ďakujem.

NASES Vám zašle predvyplnenú maticu, ktorú je potrebné vyplniť a zaslať naspäť emailom.
Uchovávanie inframatice je v kompetencii integrujúceho sa subjektu. Ku každej žiadosti je potrebné z Vašej strany priložiť uvedenú inframaticu.

    4
    • na základe rozsahu plánovanej integrácie požiadajte o potrebné testovacie identity rôzneho typu, pričom je potrebné myslieť aj na zastupovanie vzhľadom na fakt, že OVM a PO sú spravidla zastupované nejakým zákonným zástupcom napr. typu FO.

    Typy identít:

    • Orgán verejnej moci (OVM)
    • Právnická osoba (PO)
    • Fyzická osoba (FO)

    Adresát: integracie@nases.gov.sk

    Predmet: [PROJEKT] - FIX - INFRA - Žiadosť - Zriadenie testovacích identít

    Dobrý deň,

    žiadam vytvorenie testovacích identít 2xFO, 2xPO, 2xOVM, pričom prvá FO zastupuje obe PO a druhá zastupuje obe OVM. 

    Ďakujem.

    NASES Vám zašle predvyplnenú maticu, ktorú je potrebné vyplniť a zaslať naspäť emailom.

    K identitám obdržíte login v tvare EXXXXXXXXX, heslo je „Poprad@Ta3“, ak nie je uvedené inak. Zriadené identity majú jednoznačný identifikátor, ktorým je URI:
    • URI FO je rc://sk/[rodne_cislo]_[priezvisko]_[meno], kde [rodne_cislo] je rodné číslo vo formáte yyyymmddxxxx bez lomítka
    • URI PO/IVS je ico://sk[ico], kde [ico] je IČO organizácie.
    • Uschovanie excelu s identitami je v kompetencii žiadateľa.

      5

      Na FIX prostredí je možné používať prihlasovanie menom a heslom. Ak napriek tomu potrebujete testovať s eID kartou je potrebné:

      1. Požiadať MVSR o vydanie eID karty (pre FIX prostredie ÚPVS)
      2. Požiadať NASES o napárovanie testovacieho eID (ktoré získate od MV SR) na testovaciu identitu:

      Adresát: integracie@nases.gov.sk

      Predmet: [PROJEKT] - FIX - IAM - Žiadosť - Napárovanie eID na identity

      Dobrý deň,

      žiadam o napárovanie eID s identifikátorom:  [identifikátor eID v tvare XXxxxxxx]
      na identitu s identifikátorom:  rc://sk/[rodne_cislo]_[priezvisko]_[meno]

      Ďakujem.

        6

        Registráciu Technického účtu a napárovanie certifikátu je možné vykonať pomocou elektornickej služby na portáli ÚPVS (FIX). Bližšie info o Technickom účte a jeho registrácií nájdete tu.

        Certifikáty je potrebné zaregistrovať vyplnením formuláru Zriadenie technického účtu a registrácia certifikátu v časti Môj profil – Technické účty a certifikáty, ktorý je dostupný po prihlásení testovacej identity (FO) na ÚPVS portál v zastúpení testovacej identity (PO alebo OVM), pre ktorú bude registrácia príslušného certifikátu vykonávaná.

        7

        Registráciu metadát Service Providera je možné vykonať pomocou elektornickej služby na portáli ÚPVS (FIX). Bližšie info o poskytovateľoch služby a jeho registrácií nájdete tu.

        Metaúdaje service providera (SP) v kontexte systémov SAML (Security Assertion Markup Language) slúžia na výmenu informácií medzi poskytovateľom služieb (SP) a poskytovateľom identity (IdP). Tieto metaúdaje obsahujú dôležité konfigurácie potrebné na zabezpečenie správnej komunikácie a autentifikácie.

         

        8

        Požiadavku o registráciu služieb je potrebné poslať s vyplnenou prílohou Šablóny na registráciu služieb

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - LS - Žiadosť - Registrácia služby

        Dobrý deň,

        žiadam o registráciu služieb v zmysle priloženej vyplnenej Šablóny na registráciu služieb.

        Ďakujem.

        Registráciu koncovej služby vykonávajú poverení pracovnici NASES na základe prijatej žiadosti zaslanej emailom. Formát žiadosti je uvedený v tabuľke Šablóna publikovanie služieb. V rámci požiadavky na registráciu uveďte aj URI inštitúcie (prípadne aj zoznam URI), pre ktorú požadujete službu priradiť. Tento formulár umožňuje registráciu viacerých služieb naraz.

        9

        Vo FIX prostredí je možné formuláre registrovať na https://formulare.upvsfixnew.gov.sk/

        • Pre registráciu je potrebné mať priradenú rolu R_EFORM_GESTOR pre identitu, ktorá formuláre pre daný OVM registruje.
        • Schvaľovanie formulára prebieha automaticky.

        Požiadavku na registráciu služieb je následne potrebné poslať s vyplnenou prílohou Šablóny na registráciu služieb

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - LS - Žiadosť - Registrácia služby

        Dobrý deň,

        žiadam o registráciu služieb v zmysle priloženej vyplnenej Šablóny na registráciu služieb.

        Ďakujem.

         

        10

        Vo FIX prostredí je možné požiadať o vygenerovanie testovacieho kvalifikovaného systémového certifikátu pomocou formuláru. Na vytvorenie a registráciu KSC je potrebné vyplniť a zaslať formulár v elektronickej podobe na e-mailovú adresu:

        Adresát: spravapki@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - CEP - Žiadosť - Vytvorenie a registrácia testovacieho KSC

        Dobrý deň,

        žiadam o vytvorenie a registráciu testovacieho KSC. Detailné informácie k certifikátu zasielam v prílohe.

        Ďakujem.

         

        11

        Konzument pošle vyplnenú Dohodu o integračnom zámere podľa šablóny z PFP v priečinku podľa typu identity konzumenta na revíziu a schválenie. Prosím uistite sa, že používate aktuálnu šablónu, pretože tie sa môžu aktualizovať.

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - DIZ - Žiadosť - Revízia dohody o integračnom zámere

        Dobrý deň,

        žiadam o schválenie (prípadnú revíziu) Dohody o integračnom zámere v prílohe.

        Ďakujem.

        Po zaslaní bude Vaša DIZ zaradená do zoznamu dokumentov čakajúcich na revíziu, a to v poradí, v akom sú nám jednotlivé DIZ doručované. Keď bude Vami zaslaný a vyplnený DIZ spĺňať všetky potrebné náležitosti bude odsúhlasený zo strany NASES. Po odsúhlasení DIZ Vás vyzveme, aby ste nám ho v písomnej alebo elektronickej forme doručili na podpis.

        12

        Konzument pošle vyplnený UAT protokol o testovaní podľa šablóny z PFP v priečinku podľa typu identity konzumenta na revíziu a schválenie. Prosím uistite sa, že používate aktuálnu šablónu, pretože tie sa môžu aktualizovať. UAT je potrebné doplniť test case (mapované na procesy z DIZ, keďže tieto sú predmetom implementácie a integrácie, postačujú pre overenie výsledku integrácie) UAT testy sa vykonávajú bez účasti zástupcov NASES – riešia sa len v pôsobnosti Konzumenta. Okrem prípadov pre testovanie centrálneho úradného doručovania - hybridná pošta (CÚD), pozri „úvod do CÚD“.

        Vyplnený dokument je potrebné zaslať ako prílohu k nasledujúcemu emailu:

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - UAT - Žiadosť - Revízia UAT protokolu

        Dobrý deň,

        žiadam o schválenie (prípadnú revíziu) UAT protokolu v prílohe.

        Ďakujem.

        Po úspešnom schválení akceptačného protokolu a podpísaní Protokolu o prechode do produkcie (je súčasťou UAT protokolu) môžete pristúpiť k prechodu do produkcie.

        V prípade potreby freeze FIX prostredia pre potreby realizácie UAT testov je potrené oznámiť požiadavku na termín UAT testovania min. týždeň vopred. Možné termíny pre UAT testy sú v utorok, stredu a v piatok od 8:00 do 14:00. Ak nepotrebujete UAT vykonávať v pevnom termíne a prípadné zmeny vo FIX prostredí sú pre Vás akceptovateľné, nemusíte túto žiadosť zasielať.

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - FIX - UAT - Žiadosť - Termíny UAT

        Dobrý deň,

        žiadam o freeze FIX prostredia v termíne [dd.mm.yy] v čase od [ČAS] h do [ČAS] h. Za účelom vykonania UAT testovania.

        Ďakujem.

        13
        • K žiadosti o sprístupnenie tunela do PROD prostredia priložte prílohu inframaticu doplnenú o PROD endpointy, ktoré musia byť v súlade so službami uvedenými v DIZ a riadne otestovanými v UAT protokole.

        Adresát: integracie@nases.gov.sk

        Predmet: [PROJEKT] - PROD - INFRA - Žiadosť - Sprístupnenie tunela v PROD

        Dobrý deň,

        žiadam o sprístupnenie tunela do PROD prostredia. Infraštruktúrnu maticu posielam v prílohe.

        Ďakujem.

         

          14

          Registráciu Technického účtu a napárovanie certifikátu je možné vykonať pomocou elektornickej služby na portáli ÚPVS (FIX). Bližšie info o Technickom účte a jeho registrácií nájdete tu.

          Certifikáty je potrebné zaregistrovať vyplnením formuláru Zriadenie technického účtu a registrácia certifikátu v časti Môj profil – Technické účty a certifikáty, ktorý je dostupný po prihlásení testovacej identity (FO) na ÚPVS portál v zastúpení testovacej identity (PO alebo OVM), pre ktorú bude registrácia príslušného certifikátu vykonávaná.

          15

          Registráciu metadát Service Providera je možné vykonať pomocou elektornickej služby na portáli ÚPVS (FIX). Bližšie info o poskytovateľoch služby a jeho registrácií nájdete tu.

          Metaúdaje service providera (SP) v kontexte systémov SAML (Security Assertion Markup Language) slúžia na výmenu informácií medzi poskytovateľom služieb (SP) a poskytovateľom identity (IdP). Tieto metaúdaje obsahujú dôležité konfigurácie potrebné na zabezpečenie správnej komunikácie a autentifikácie.

           

          16

          V predmete správy prosím zadajte:

          [PROJEKT] – PROD – IAM – Žiadosť – Žiadosť o registráciu schránkového riešenia

          V texte správy prosím zadajte:

          Dobrý deň, prosím o registráciu schránkového riešenia.

          Názov konzumenta:
          URI konzumenta:
          Skratka projektu:
          Názov technického účtu konzumenta:
          Číslo schránky konzumenta:

          Ďakujem.

          Žiadosť o registráciu schránkového riešenia je podmienená disponovaním Dohody o integračnom zámere, pričom integrácia je vytvorená a otestovaná s použitím funkcionality OnBehalfOfID. Funkcionalita OnBehalfOfID Vám umožňuje s certifikátom a technickým účtom konzumenta volať služby ÚPVS v zastúpení za koncového konzumenta, ktoré boli predmetom dohody o integračnom zámere a otestované v UAT protokole.

          17

          V predmete správy prosím zadajte:

          [PROJEKT] – PROD – IAM – Žiadosť – Nastavenie mandátneho zastupovania

          V texte správy prosím zadajte:

          Dobrý deň,
          prosím o priradenie mandátneho zastupovania pre subjekt:

          Názov KK:
          URI KK:
          Skratka projektu:
          Zastupovanie nastaviť pre technický účet: [TÚ konzumenta uvedený pri schránkovom riešení]
          Názov konzumenta:
          URI konzumenta:
          Číslo schránky konzumenta:

          Ďakujem.

          Nezabudnite žiadosť elektronicky podpísať a do prílohy vložiť Dodatok k DIZ – Splnomocnenie. V prípade, že žiadosť posiela poverená osoba namiesto štatutára, je potrebné vložiť aj Poverenie zamestnanca.