NASES
Centrálne úradné doručovanie

Centrálne úradné doručovanie

Centrálne úradné doručovanie (CÚD) vychádza z predpokladu, že orgány verejnej moci vytvárajú úradné dokumenty už len v elektronickej podobe a doručujú ich na jedno miesto prostredníctvom tzv. modulu elektronického doručovania.

Doručenie dokumentov adresátom potom zabezpečí NASES dvoma možnými spôsobmi:

 

  • ak má adresát aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, dostane úradný dokument do svojej e-schránky,
  • ak elektronická schránka adresáta nie je aktivovaná, dokument mu bude doručený listinne. 

Kompletné informácie sa nachádzajú na portáli slovensko.sk.

centralne uradne dorucovanie

Je potrebné, aby OVM:

  • požiadalo NASES o zapojenie sa do tejto služby prostredníctvom elektronickej verzie formuláru Žiadosti o sprístupnenie služby Centrálneho úradného doručovania (CÚD) orgánu verejnej moci *
  • vlastnými prostriedkami zabezpečilo vytvorenie elektronického formulára pre podpisovanie, tlač a zobrazovanie v elektronickej schránke. Podrobnosti sú uvedené na stránke slovensko.sk.
  • v prípade, že chce dokumenty odosielať  automatizovane (s využitím integračných služieb ÚPVS), malo by mať podpísanú Dohodu o integračnom zámere (DIZ) a následne musí prejsť procesom overenia implementácie tejto funkcie v súčinnosti s Odborom integrácií NASES (integracie@nases.gov.sk),
  • v prípade, že chce dokumenty odosielať len prostredníctvom e-schránky priamo z portálu slovensko.sk, nie je potrebné vytvárať Dohodu o integračnom zámere.


 

Viac informácií k CÚD nájdete v nižšie priložených dokumentoch a v integračnom manuáli pre G2G, ktorý si môžete vyžiadať prostredníctvom kontaktnej adresy integracie@nases.gov.sk.

Popis funkcionality modulu elektronického doručovania pri listinnom doručovaní rovnopisu elektronického úradného dokumentu

27. 11. 2025
Stiahnuť vo formáte pdf (387 kB)

Postup pre orgány verejnej moci pri využívaní centrálneho úradného doručovania (CÚD)

27. 11. 2025
Stiahnuť vo formáte pdf (580 kB)

*Upozorňujeme, že ak orgán verejnej moci v žiadosti zaškrtne v prípade riadku „Orgán verejnej moci je v postavení rozpočtovej organizácie priamo napojenej na štátny rozpočet“ možnosť „áno“, systém vyzve používateľa na pridanie povinnej prílohy, ktorou je „Zriaďovacia listina“.

V prípade záujmu o zapojenie vašej organizácie/školy ako nerozpočtovej organizácie do služby CÚD, vám budú tieto služby poskytnuté po splnení nižšie uvedených podmienok a spoplatnené na základe priloženého cenníka.

Na aktiváciu služby zašlite vyplnenú  elektronickú žiadosť o sprístupnenie služby Centrálneho úradného doručovania (CÚD).

Stiahnite si zmluvu a vyplňte údaje za vašu organizáciu. V prípade pripomienok k zmluve zašlite formou komentárov k jednotlivých ustanoveniam na adresu: cud@slposta.sk, v kópii prevadzka@nases.gov.sk.

Finálne znenie zmluvy:

  • podpíšte elektronicky a zašlite do elektronickej schránky Slovenskej pošty, a.s., (E0004979449) alebo,
  • vytlačte minimálne v šiestich rovnopisoch (2x Slovenská pošta, 2x OVM, 2x NASES), podpíšte a zašlite na adresu: Slovenská pošta, a.s., úsek obchodu, Partizánska cesta 9, 975 99 Banská Bystrica.

Slovenská pošta, a.s. po podpise zmluvy zašle zmluvu na podpis do NASES (elektronicky alebo v listinnej podobe).

NASES po podpise zmluvy zašle zmluvu Slovenskej pošte, a.s. a OVM (elektronicky alebo v listinnej podobe).

Ak budete službu využívať cez integráciu, je nutné dokončiť celý proces integrácie podľa inštrukcií na stránke NASES integrácie. Po úspešných UAT testoch a podpise zmluvy vám bude služba CÚD sprístupnená.

dolozka_o_autorizacii.pdf

24. 11. 2025
Stiahnuť vo formáte pdf (151 kB)
  1. Prístupový kód
    Na vrchnej časti Doložky je uvedený Prístupový kód v textovej podobe a zároveň aj vo forme QR kódu umožňujúcej načítanie prostredníctvom čítačky QR kódov. V súčasnosti ho nie je možné využiť pre overenie dokumentu. Originalitu dokumentu je možné overiť u orgánu verejnej moci, ktorý dokument vydal, a to na základe spisovej značky. 

    Od začiatku roka 2023 obsahuje identifikátor doručovanej elektronickej úradnej správy, ktorý je jedinečný pre typ správy –rozhodnutie. Počas roka 2023 sa pripravuje funkcia pre prístup k elektronickej podobe doručeného rozhodnutia po súhlase adresáta rozhodnutia, prostredníctvom systému Komponent sprístupňovania doručovaných rozhodnutí.
     
  2. Platnosť kódu
    Z dôvodu bezpečnosti má prístupový kód obmedzenú platnosť, ktorá sa uvádza priamo pod ním. V súčasnosti sa tento údaj nevyužíva.
     
  3. Názov dokumentu
    Stručný názov zásielky a informácia o obsahu úradného dokumentu.
     
  4. Identifikátor dokumentu
    Číslo dokumentu alebo konania, v rámci ktorého sa táto úradná zásielka doručuje. Pre vás, ako adresáta, je potrebné, ak máte otázky ohľadom obsahu zásielky.
     
  5. Dokument autorizoval
    Ide o osoby alebo úrady, ktoré podpísali jednotlivé dokumenty v zásielke.
     
  6. Spôsob autorizácie
    Pre elektronické podpisovanie sa uvádza aj spôsob, akým bol podpis vytvorený. Úrad alebo úradník môže podpísať dokumenty v zásielke dvoma spôsobmi:
    - Kvalifikovaným elektronickým podpisom s mandátnym certifikátom (s pripojenou kvalifikovanou elektronickou časovou 
      pečiatkou)
    - Kvalifikovanou elektronickou pečaťou (s pripojenou kvalifikovanou elektronickou časovou pečiatkou)
     
    Oba spôsoby dokazujú, že vaše dokumenty boli správne a platne autorizované. Znamená to, že sú dôveryhodné.
    Prílohy v zásielke môžu byť podpísané aj inými spôsobmi.
     
  7. Dátum a čas autorizácie
    Obsahuje dátum a čas, ktorý podpisujúca osoba uviedla v podpise. Pre dôveryhodný dátum a čas je však rozhodujúci Dátum a čas vystavenia časovej pečiatky.

    Dátum a čas sa uvádza s informáciou o časovom pásme, pre ktoré je platný, nakoľko v elektronických popisoch a časových pečiatkach sa v zmysle technických štandardov používa časové pásmo UTC. Do konca roka 2022 bol pri tlači doložky Slovenskou poštou uvádzaný čas platný pre časové pásmo UTC, pričom sa v doložke neuvádzala informácia o časovom pásme. Pre uistenie používateľa o časovom pásme a vzhľadom na povinnosť uvádzať miestny čas vytvorenia doložky, ktorá môže byť vytváraná napríklad aj na zastupiteľských úradoch v zahraničí, sa uvádza aj údaj o časovom pásme.
     
  8. Dátum a čas vystavenia časovej pečiatky
    Obsahuje informáciu o dátume a čase uvedenom v kvalifikovanej časovej pečiatke pripojenej k podpisu. Preukazuje dôveryhodný časový údaj, pred ktorým vznikol podpis príslušného dokumentu.
     
  9. Označenie listov, na ktoré sa autorizácia vzťahuje
    V zásielke, ktorú ste obdržali, môže byť viacero druhov dokumentov, alebo aj príloh. Pre vás, ako občana, je podstatné mať prehľad o obsahu zásielky.
    Preto vám tento údaj umožňuje skontrolovať si, či máte v obálke všetky potrebné dokumenty a prílohy. Zároveň vám umožňuje zistiť, ktoré z dokumentov a príloh boli autorizované a kto ich autorizoval.

    Označenie listov v zásielke:
    D – dokument,
    P – príloha. Za písmenom sa uvádzajú poradové čísla od 001 po 999.
     
  10. Prílohy
    Prílohy môžu byť dokumenty podpísané (platne autorizované) alebo nepodpísané. 
     
  11. Doložku vyhotovil
    Vytlačenie a obálkovanie sa vytvára automatizovaným spôsobom. V tejto častú sú uvedené identifikačné údaje o spoločnosti, ktorá celú zásielku vytvorila. (Doložku o autorizácii pre centrálne listinné doručovanie štátu vyhotovuje Slovenská Pošta a.s.).
     
  12. Dátum vytvorenia doložky
    Je to presný deň, kedy bola zásielka, vrátane doložky o autorizácii, vytvorená.

    Zmeny v doložke o autorizácii listinného rovnopisu sú uvedené v článku.