NASES
Modernizácia platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií

Modernizácia platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií

Projekt Modernizácia platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií je realizovaný v rámci finančného rámca Komponentu 17 Plánu obnovy a odolnosti SR (ďalej aj „POO SR“) .

 
Cieľom je dosiahnuť podstatný pokrok smerom k dosiahnutiu toho, aby boli slovenská spoločnosť a ekonomika pripravené na zmeny v oblasti digitalizácie. Tento cieľ sa dosiahne prostredníctvom opatrení zameraných na digitalizáciu verejnej správy a digitalizáciu poskytovania verejných služieb, zlepšenie kybernetickej bezpečnosti prostredníctvom štandardizovaných prístupov k predchádzaniu incidentom a ich riešeniu naprieč všetkými subjektmi verejnej správy, zastrešujúcej stratégie digitálnych zručností a podpory cezhraničných projektov EÚ, ako aj investícií do výskumu a uplatňovania špičkových digitálnych technológií. Okrem toho tento komponent predstavuje opatrenia v oblasti digitálnej pripojiteľnosti, ktoré orgány plánujú financovať z fondov politiky súdržnosti.

Úlohou Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby (ďalej aj „NASES“) je optimalizovať centrálne eGovernment systémy tak, aby priniesli zlepšenia a rozvoj ich služieb pre potreby životných situácií. Optimalizácia a rozvoj technologickej a aplikačnej platformy sú základom pre naplnenie oboch prístupov ako je jednoduchá použiteľnosť služieb v životnej situácii občana a efektívnosť pri prevádzkovaní centrálnych systémov eGovernmentu.

Riešenia pre spoločnú platformu IT nástrojov umožnia vybudovanie a poskytovanie zrozumiteľných a používateľsky ústretových digitálnych služieb s čo najväčším prínosom pre občana a podnikateľa.

Integrované eGovernment riešenia budú obsahovať jednotný prístup k vyhľadávaniu služieb, jednotné miesto pre realizáciu služieb, mobilnú verziu, jednotný dizajn a jasnú navigáciu, plynulý prechod v životnej situácii, prehľad o stave spracovania podaní a statuse notifikácií a platby online. Projekt zahŕňa aj integráciu riešení do centrálneho portálu verejnej správy, prepracovanie koncepcie základných administratívnych postupov, modernizáciu programových systémov a prepojenie s centrálnym middlewarom a centrálnym backendom.

logo plan obnovy
  • Začiatok realizácie: 01/01/2022
  • Koniec realizácie: 31/03/2026

Celková suma finančných prostriedkov na projekt s DPH: 27 733 230,00 € EUR (slovom dvadsaťsedem miliónov sedemstotridsaťtri tisíc dvestotridsať eur)

Víziou projektu Slovensko 3.0 – stream 4 – Platforma pre ŽS v rámci Plánu obnovy a odolnosti je do roku 2026 transformovať a zjednodušiť platformy, využitie dát a služieb tak, aby sa zabezpečilo naplnenie strategických cieľov:

1) Zjednodušenie prístupu k elektronickým službám pre občanov,

2) Zníženie zložitosti v používaní elektronických služieb verejnej správy,

3) Kontinuálne zlepšovanie a zvyšovanie spokojnosti s existujúcimi službami,

4) Zvyšovanie podielu elektronickej komunikácie.

 

Aktivity sú rozdelené do oblastí:

  • Autentifikácia, autorizácia a správa identít
  • Tvorba, evidencia a vizualizácia elektronických správ
  • Orchestrácia procesov životných situácií a elektronickej komunikácie v štáte
  • Konsolidácia kvalifikovaných dôveryhodných služieb štátu v NASES
  • Optimalizácia prevádzkovej Platformy pre ŽS

Platforma pre ŽS bude budovaná v nadväznosti na využití komponentov budovaných v rámci implementovaných projektov predošlých období v zmysle uvedených medzi projektových závislostí.

  • Spokojnosť občanov a podnikateľov s elektronickými službami štátu
  • Zvyšovanie počtu používateľov elektronických služieb
  • Kvalitné digitálne riešenia pre životné situácie

Projekt „Modernizácia Platformy pre rozvoj a riešenie prioritných životných situácií“ (ďalej len „Projekt“) podporuje „Program Slovensko 3.0“ tým, že sa zameriava na celkové zjednodušenie nových riešení a optimalizáciu centrálnych aplikačných a podporných modulov, ako sú elektronické doručovanie a schránka, notifikačný modul pre podporu komunikácie medzi občanom a štátom alebo správa identít. Dôraz bude kladený aj na zlepšenie prevádzkovania, ktoré sa týka týchto služieb.

Základnými cieľmi, ktoré si projekt definoval pri analýze procesov v rámci prevádzky Ústredného portálu verejnej správy a produktov sú:

  • Používateľská jednoduchosť, ktorá musí umožniť intuitívne a nekomplikované vykonanie aktivít primárne v rámci procesov elektronického doručovania v eGOV pre identitu podľa jej kontextu.
  • Efektívna prevádzka, ktorá umožní poskytovanie podpory primárne na úrovni L2 NASES v čase a v kvalite.