NASES
NASES spúšťa vydávanie elektronických pečatí na diaľku

NASES spúšťa vydávanie elektronických pečatí na diaľku

Národná agentúra pre sieťové a elektronické služby (NASES), prostredníctvom Slovenskej národnej certifikačnej autority (SNCA), zlepšuje a zefektívňuje poskytovanie dôveryhodných služieb rozšírením portálu pre vzdialené vydávanie certifikátov o možnosť vydania kvalifikovaného certifikátu pre elektronickú pečať na diaľku.

Dátum poslednej zmeny:

Dátum zverejnenia:

Vzdialené vydávanie elektronických pečatí umožní klientom SNCA vydanie elektronickej pečate do elektronickej schránky na Ústrednom portáli verejnej správy alebo na schválenú čipovú kartu na diaľku. Pri vydávaní certifikátu pre elektronickú pečať bolo doteraz nevyhnutné, aby žiadateľ prišiel osobne na pracovisko SNCA v Bratislave, alebo riešil proces podania žiadosti cez niektorý z notárskych úradov.

Osobná návšteva SNCA predstavovala predovšetkým záťaž pre samotného žiadateľa, nakoľko bolo nutné vycestovať mimo svojho pracoviska a často aj mimo okresu, prípadne kraja. Nová možnosť pre vydanie elektronickej pečate na diaľku vďaka efektívnemu riešeniu odbúrava všetky komplikácie spojené s cestovaním a osobnou návštevou SNCA, pričom poskytne pohodlné riešenie dostupné priamo z pracoviska alebo z domu držiteľa certifikátu“, hovorí Jana Molnarová, generálna riaditeľka Národnej agentúry pre sieťové a elektronické služby.

Osobná návšteva SNCA bola nevyhnutná najmä pre overenie totožnosti žiadateľa. V súčasnosti však väčšina občanov disponuje elektronickým občianskym preukazom s čipom, ktorý pomôže nahradiť osobnú identifikáciu držiteľa certifikátu, čím sa  zefektívni celý proces.

Držiteľ vyplní registráciu cez registračný portál a všetky údaje sa automaticky natiahnu z občianskeho preukazu držiteľa priamo na portál SNCA, kde sa následne vykoná predpríprava na vzdialené overenie klienta a vydanie certifikátu. Medzitým štatutár odošle Žiadosť o vydanie elektronickej pečate. Po prijatí žiadosti a registrácie sa vykoná kontrola zo strany pracovníkov SNCA, pričom po kontrole údajov sa schváli možnosť vzdialeného vydania certifikátu, o čom bude držiteľ informovaný e-mailovou notifikáciou.

Pri použití portálu pre vzdialené vydávanie bude klient vyzývaný na podpis súvisiacej dokumentácie, ktorá sa následne automaticky doručí do elektronickej schránky držiteľa ako oznámenie a do elektronickej schránky NASES na zaevidovanie. Portál prevedie držiteľa celým procesom až do úspešného vydania certifikátu. Celý postup je k dispozícii na webovej stránke pre Vzdialené vydanie elektronickej pečate.